07 May, 2010

pandangan.

aku berdoa,

AKU NAK HAPPY,
SAMA MCM ORG LAIN.

jujur, kdgkala aku cemburu.
dan kdg2 happy bila org sekeliling aku happy.
dan mendapat yg baik-baik tuk hidup masing-masing.

aku tak pasti samada aku betul2 pegang ataupun tak,
apa yg org ingatkn aku,
tentang ujian itu rahmat dan rahmat itu ujian.
sebab kdg2 aku menyesal.
dan marah dgn diri sendiri.

sebenarnya, melupakan satu proses yg baik.
memberi kelebihan. keuntungan.
cuma, mengalami proses tu sgt susah.
"melupakan orang yg kita sayang sama seperti mahu mengingati orang yang kita tak pernah jumpa".
hampir mustahil.
kata dayah, mustahil.

bila aku selak, bukak balik tulisan-tulisan aku sebelum ni,
ya, aku pernah sayangkan dia sepenuh hati.
tulisan aku membuktikan.
since AKU TAKPERNAH MENIPU DGN TULISAN.
aku pernah tipu ayah bila nak keluar dating,
tapi tak dgn tulisan.
tulisan sangat jujur.

tapi, sayang tu dah hilang. ke mana?
kemudian aku berfikir, untuk apa aku perjuangkan apa yg aku mahu sekarang,
andai penamatnya, aku memutus utk berhenti dan melupakan?
bukankah sia-sia?
jawapannya, kita hidup utk hari ini, bukan masa depan.

mungkin satu hari nanti,
usiaku separuh abad.
aku sudah punya anak cucu, dan mempunyai banyak masa utk memikirkan kisah silam.
pasti aku tertawa kerana perjuangan aku ini, membuahkan apa yg aku tak jangka.
dia, bukan teman sekelasku.
dia, pemuda yg menunggu aku di masa depan.

mungkin juga, teman sekelasku menemani aku minum petang.
mengajak aku ke pasar.
orang yang akan menemani aku hingga hujung nafas.

tak mustahil.
kerana tiada siapa tahu, esok lusa akan menjadi seperti bagaimana.


ini pandangan aku,
komen? silakan, bukan kritik.

3 comments:

  1. bjuang slagi ingin bjuang..
    apa guna kudrat yg dberikan klau xdgunakan?
    jgn pnh bputus asa & myesal apa yg dlakukan..
    kita cuma manusia biasa yg pnuh ksilapan..
    kita bkn malaikat mhupun nabi..
    bjuangla tp ttp di atas jalan-NYA..

    ReplyDelete
  2. hehe puji ke perli neh?
    pe pun, thnx :)

    ReplyDelete