12 May, 2010

antara citacita dan angan-angan.

dulu, beberapa tahun sebelum tahun 2010.

"kamu nak jadik apa bila besar nanti?"
"sy nak jadik akauntan, cikgu."
kemudian.....

"kamu, ain?"
"sy nak jadik novelis, cikgu."

cita-cita aku dlu nak jadik novelis. tapi, aku belajar elektrik.
calculation dan bahasa, sgt jauh bukan?
haihh..aku pernah nak belajar akaun, sbb ms aku sekolah rendah, aku pernah simpan angan nak jadik cashier. hehe
sbb aku suka duwet.
bila aku dah mula pandai berfikir, aku tukar citacita aku.
aku nak jadik akauntan. tapi, ayah aku tak kasi amek akaun.
aku secara paksa rela, terpaksa belajar apa yg aku taksuka.

tapi, sekarang aku rasa keputusan yg aku amek ni.. aku tak nyesal.
aku isi borang upu sendiri. so, aku yg wat keputusan nak further elektrik.

itu cita-cita. dari kecik lg cikgu marah kalau kita takde simpan cita-cita sendiri. abg aku pun ada cakap, dr cita-cita kita akan tau jalan mana yg kita pilih. apa yg akan kita gapai, melalui cita-cita.

kalau bercakap pasal lelaki idaman: suami yg beriman, baik hati, penyayang, romantik, good-looking, penyabar, kedudukan ekonomi yg baik..
kalau bercakap pasal anak: anak yg comel, dengar kata, petah bercakap, dan bijak.
kalau bercakap pasal rumah impian: atas bukit, besar gedabak, banglo 4 tingkat..
** ini takkan ditakrifkan sebagai cita-cita tapi angan-angan. boo~ kuat berangan punya budak!

apa beza cita-cita dan angan-angan? takde. kedua-duanya kena ada effort baru boleh dapat.

1. kalau nak capai cita-cita, kena belajar rajin-rajin.
2. kalau nak suami baik, kena pandai menilai. dan lelaki yg baik hanya utk perempuan yg baik. ALLAH MAHA ADIL.
3. kalau nak anak comel, rajin-rajinlah baca surah Yusof masa baby dalam kandungan.
4. kalau nak anak bijak, dengarkan baby ngan muzik, n carilah extra facts tuk dapat baby yg bijak.
5. kalau nak rumah besar, carilah duwet banyak-banyak.

see, takde beza kan antara citacita dan angan-angan? so, aku sgt marah kalau ada yg melabelkan org yg berangan ni MAT JENIN. ehh, you..berangan tu hak individu okay?

No comments:

Post a Comment